Nu aan het lezen:

Films waar we naar uitkijken in 2018 (deel 2)

Films waar we naar uitkijken in 2018 (deel 2)


Na de eindejaarslijstjes volgt het vooruitkijken. Bij Cine kijken we graag vooruit naar alle veelbelovende films van 2018. Vandaag: de Amerikaanse (lees: Engels gesproken) films.

Wat zal 2018 voor filmjaar worden? Ik denk dat het net zo vol pareltjes zal zitten als 2017. In deze serie kijken we naar internationale, Amerikaanse en Nederlandse films die ons te wachten staan, en natuurlijk een aparte categorie voor blockbusters.

De disclaimer vooraf is dat we natuurlijk niet enkel naar deze films uitkijken, maar je toch een selectie willen bieden uit het overweldigende aanbod dat je tegemoet komt. Staat jouw favoriete filmmaker niet in een van deze lijstjes? Dat betekent niet dat we hem/haar hebben afgeschreven.

Bereid je voor op een jaar vol Spike Lee, Luca Guadagnino, Xavier Dolan, Claire Denis, Wes Anderson en Lynne Ramsay, kijk naar Robert Pattinson, Daniel-Day Lewis, Sally Hawkins en Viola Davis in films over zwarte gaten, undercoveragenten, gedreven journalisten en zeemonsters. Dit zijn 15 Engels gesproken films waar wij naar uitkijken in 2018.

Black Klansman (Spike Lee)

Spike Lee (Malcolm X) en Jordan Peele (Get Out) maken samen dit op ware feiten gebaseerde drama over Ron Stallworth, een zwarte rechercheur die undercover gaat bij de Ku Klux Klan. Vijfentwintig jaar nadat Denzel Washington excelleerde als Malcolm X, zal zijn zoon John David Washington te zien zijn in wat Spike Lee’s heftigste film/joint in jaren moet zijn.

Call Me By Your Name (Luca Guadagnino)

De nieuwe film van Luca Guadagnino over de liefde van twee jongens in Noord-Italië veroverde de eindejaarslijstjes in Amerika. Vanaf 11 januari mogen wij ook genieten van de chemie tussen Timothée Chalamet en Armie Hammer in dit romantische werk van de maker van A Bigger Splash en I Am Love.

The Death and Life of John F. Donovan (Xavier Dolan)

De eerste Engelstalige productie van het Canadese wonderkind Xavier Dolan gaat over de correspondentie tussen een jonge acteur en een TV-ster. Natalie Portman en Jessica Chastain hebben zich gemeld voor de zevende film van de pas 28-jarige (!) Dolan (Mommy).

The Florida Project (Sean Baker)

Nog zo’n film die met veel accolades uit Amerika komt overgewaaid: The Florida Project komt twee jaar na filmmaker Sean Bakers doorbraak Tangerine en gaat over een zesjarig meisje in een arme wijk in Florida, vlak naast Disney World. Vanaf 8 februari te zien.

High Life (Claire Denis)

De Franse koningin van het filmmaken Claire Denis (foto) komt met haar eerste Engelstalige project: een sciencefiction over gevangenen die door de ruimte worden vervoerd. Met een fraaie cast (Robert Pattinson en Juliette Binoche) en geruchten over een fraai design van zwarte gaten (door de IJslands-Deense Olafur Eliasson) zijn de verwachtingen torenhoog.

Isle of Dogs (Wes Anderson)

Een stop-motionfilm over een futuristisch Japans eiland waar alle honden heen worden verbannen? Laat dat maar over aan Wes Anderson, die eerder al de animatiefilm Fantastic Mr. Fox maakte en daarna hoge ogen gooide met Grand Budapest Hotel en Moonlight Kingdom. Dezelfde acteurs die Anderson altijd gebruikt (Bill Murray, Jason Schwartzman) keren terug naast verrassende namen (Yoko Ono! Ken Watanabe!) Vanaf 22 maart te zien.

Lady Bird (Greta Gerwig)

Het regiedebuut van Greta Gerwig was veelal om het nieuws vanwege zo veel positieve recensies. Het coming-of-ageverhaal met Saoirse Ronan wordt een grote kanshebber geacht voor de Oscars, wat Gerwig – die eerder vooral als schrijver en actrice opviel – de eerste vrouwelijke regisseurwinnaar zou maken sinds Kathryn Bigelow in 2010. Vanaf 5 april te zien.

The Man Who Killed Don Quixote (Terry Gilliam)

Terry Gilliam (Brazil, Monty Python) heeft na een kleine twintig jaar tegenslagen zijn passieproject dan eindelijk voltooid: The Man Who Killed Don Quixote kende financiële problemen na een vreselijke gestaakte productie in 2000 (te zien in de documentaire Lost in La Mancha) en vele cinefielen dachten dat deze film er nooit zou komen. Maar Gilliam is een vechter en streed 18 jaar voor deze adaptatie van de roman van Cervantes. Zal het zijn magnum opus worden?

Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)

De laatste film van acteur Daniel-Day Lewis (Lincoln) is een hereniging met regisseur Paul Thomas Anderson. Tien jaar eerder maakten ze There Will Be Blood, over een oliemagnaat in Amerika. Nu speelt Lewis een kledingmaker die voortdurend van streek wordt gebracht door zijn muze. Muziek is er van Radioheads Jonny Greenwood. Vanaf 1 maart kunnen we zien of de zwanenzang van misschien wel de grootste filmacteur aller tijden zo goed is als de geruchten ons doen geloven.

The Post (Steven Spielberg)

Een film over de waarde van journalistiek, van persvrijheid? Een betere timing had de nieuwe film van Steven Spielberg niet kunnen hebben, en met een fantastische cast (Tom Hanks en Meryl Streep) en een script waaraan is meegeschreven door de auteur van Oscarwinnaar Spotlight, lijkt Spielberg weer een hit in handen te hebben. Vanaf 1 februari te zien.

The Shape of Water (Guillermo del Toro)

Jaren na het fantastisch gruwelijke sprookje Pan’s Labyrinth heeft de Mexicaanse fantast en filmmaker Guillermo del Toro een nieuw beeldverhaal voor ons, over de liefde tussen een vrouw (Sally Hawkins) en een zeemonster (Doug Jones). Laat het maar over aan del Toro, die eerder al liet zien zeer goed uit de voeten te kunnen met de mix van magie en realisme. Vanaf 15 februari te zien.

The Sisters Brothers (Jacques Audiard)

Net als Claire Denis en Xavier Dolan maakt ook de Franse regisseur Jacques Audiard in 2018 zijn eerste Engelstalige werk. Na Un prophète en De rouille et d’os brengt hij een western waarin Joaquin Phoenix (foto) en John C. Reilly door baas Rutger Hauer achter een goudzoeker aan worden gestuurd in het San Francisco van 1850.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)

De nieuwe film van Martin McDonagh (In Bruges) scoorde maar liefst 6 Golden Globenominaties, wat een goed teken is voor dit misdaaddrama, waarin een vrouw (Frances McDormand) het falen van de politie om haar dochters moord op te lossen op grote borden langs de snelweg zet en zo een doorbraak forceert. Vanaf 11 januari.

Widows (Steve McQueen)

Steve McQueen (zie foot), de regisseur van 12 Years a Slave, is terug met een overvalsfilm die hij samen schreef met Gillian Flynn (Gone Girl). Het is een remake van een Britse TV-serie, waarin vier vrouwen de overval willen plegen die hun mannen fataal is geworden. Met Viola Davis (zie plaatje) en Michelle Rodriguez.

You Were Never Really Here (Lynne Ramsay)

Zeven jaar na We Need to Talk About Kevin komt regisseur Lynne Ramsay met You Were Never Really Here, een verfilming van het boek van Jonathan Ames over een man die ontvoerde meisjes terughaalt. Joaquin Phoenix kreeg in Cannes de prijs voor Beste Acteur in dit schijnbaar excessief gewelddadige epos dat veel journalisten doet terugdenken aan Taxi Driver. Vanaf 4 januari in Nederland te zien.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken