Nu aan het lezen:

Eighth Grade

Eighth Grade

Kayla (Elsie Fisher) begint aan haar laatste week op de basisschool. Ze maakt YouTube-video’s waarin ze advies geeft over dingen waar ze zelf eigenlijk weinig verstand van heeft. Hierin spreekt ze over onderwerpen als zelfvertrouwen en jezelf zijn, maar al snel komen we erachter dat dit in contrast staat met hoe ze echt is: een heel stil meisje, dat nauwelijks aansluiting vindt bij haar leeftijdsgenoten. Eighth Grade draait niet om pesten. De film gaat over niet eens erkend worden.

Stand-up comedian Bo Burnham (zelf ook ooit begonnen als YouTuber) snijdt in zijn regiedebuut Eighth Gradeeen actueel thema aan. Wat is de impact van sociale media? De groeiende emotionele afstand ten opzichte van anderen is kenmerkend voor deze tijd. Een tijd waarin we een overvloed aan digitaal contact hebben, maar regelmatig slechts in de passieve vorm van likes en follows. We volgen andermans leven vanaf de eerste rang en wat er op onze schermen voorbij komt heeft een constante invloed op ons zelfbeeld. Het leidt vaak tot gevoelens van eenzaamheid en minderwaardigheid. En dat maakt Kayla niet alleen herkenbaar voor dertienjarige scholieren, maar voor een groter publiek dat problemen ondervindt met de paradox genaamd sociale media.

Zelfs wanneer Kayla besluit haar eigen advies te volgen en het initiatief neemt om een gesprek aan te knopen, blijven de meiden tegenover haar geobsedeerd naar hun scherm kijken. Ze zijn zo ongeïnteresseerd dat ze niet eens de moeite nemen om weg te lopen. Kayla’s woorden vliegen aan ze voorbij. Dat is niet per se Kayla’s schuld. Interactie is nou eenmaal geen eenrichtingsverkeer.

Gelukkig laat Burnham ook zien dat een nieuwe omgeving voordelen heeft. Kayla ontmoet Olivia (Emily Robinson) tijdens een meeloopdag op de middelbare school en er is meteen een goede klik. Olivia is warm, begripvol en ze ontvangt Kayla’s vriendschap met open armen.

Visueel wordt het perspectief van Kayla prachtig ondersteund. De socialemedia-beleving in de avonduren wordt bijvoorbeeld getoond in eindeloze feeds van verschillende platformen als Instagram, Tumblr en YouTube, waar Kayla’s glazige gezichtsuitdrukking voortdurend doorheen schemert. Wanneer Kayla door de moeder van Kennedy, het populairste meisje van de school, wordt uitgenodigd voor het zwembadfeestje van haar dochter, blijft de focus continu op het gezicht van haar klasgenoot. We horen de moeder praten, terwijl we de letterlijke fixatie van Kayla op Kennedy ervaren.

Kayla heeft in eerste instantie niet de intentie om naar het feest te gaan, maar met de realisatie dat er niks zal veranderen als ze geen actie onderneemt besluit ze toch een risico te nemen. Het snijden tussen Kayla’s zenuwslopende ervaring bij het feestje en stukken uit haar nieuwe video met het thema ‘putting yourself out there’ werkt op meerdere vlakken. Het benadrukt zowel het contrast tussen wie ze zou willen zijn en wie ze is als de keuze om zelf haar lot in handen te nemen.

De relatie met haar alleenstaande vader, Mark (Josh Hamilton), gaat ook niet zonder horten of stoten. Kayla deelt vaak met de nodige likes en totallys geïrriteerde berichten mee: dat hij niet zo stil moet zijn, maar tegelijkertijd verkeerd stil is, niet zo moet kijken, maar ook weer niet anders mag kijken. Mark reageert geduldig en je voelt de warmte en de liefde van hem af stralen. Hij geeft Kayla alle ruimte uit te laten vogelen wat het is waar ze mee zit, om vervolgens voor haar klaar te staan als zij dat nodig heeft. Dat moment komt en het is hartverscheurend. De uitspraak dat ze zelf teleurgesteld zou zijn als ze zichzelf als dochter zou hebben raakt de kern.

Deze teleurstelling komt tevens naar voren in een video die ze twee jaar geleden heeft opgenomen met als doel om die aan het einde van haar basisschooltijd terug te kijken. In de opname noemt verleden-Kayla zichzelf ‘the coolest’ en vraagt ze naar hoe geweldig haar schooltijd was, of ze een vriendje heeft, et cetera. Het is een flinke confrontatie en benadrukt dat haar schoolervaring niet heeft uitgepakt zoals ze had gehoopt. Kayla van nu besluit een nieuw bericht voor Kayla van de toekomst op te nemen. De vragen blijven hetzelfde, maar ze vult het aan met een stukje vergiffenis voor het geval dat het niet uitpakt als gehoopt. Het is een eerste stap naar zelfacceptatie en volwassenheid.

Zonder overdadige triomf verandert het leed langzaam in hoop. Eighth Grade geeft met een combinatie van onaangename onzekerheid en vermakelijk ongemak weer hoe moeilijk het kan zijn om sociaal te zijn en je plek te vinden. Daarmee laat de film aan een jonge doelgroep zien dat zij niet alleen zijn in hun verwarring.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken