In de maand september heeft Cine.nl ‘Rampen’ als thema, met als natuurlijk voortvloeisel uit dat begrip rampenfilms. Vanuit marketing-technisch oogpunt wordt de rampenfilm vaak als ‘thriller’ bestempeld. Of als actiefilm. Of in het geval van Titanic of Apollo 13 als romantisch drama. Daarmee doe je het niet te stoppen natuurlijk fenomeen dat de film drijft tekort. De ramp (veelal natuurramp) is de spil in de film. Niet de eenzame held of het uit elkaar gegroeide stelletje dat elkaar weer vindt ten tijde van de ramp.

Wij –in de echte fysieke wereld– hebben de afgelopen tijd een meervoud aan rampen gekend waar ongetwijfeld een meervoud aan films uit zal voorkomen. Neem de verschrikkelijke aardbeving in Italië, die zeker 250 mensen het leven heeft gekost. Of de bosbranden in Californië, La Palma en Madeira die meerdere levens hebben opgeëist, de orkaan Mindulle die huishoudt in Japan, de meer dan 100.000 dode vissen in de Yellowstone River, de tientallen doden in Mexico door de tropische storm Earl, de overstromingen in Macedonië, of de modderstromen in India, inmiddels verantwoordelijk voor meer dan twintig mensenlevens, de natuurbranden in Marseille, de zware stortregen in Louisiana waarbij 8 mensen om het leven zijn gekomen, en de aardbevingen in Myanmar.

Als je denkt dat dit een greep is van de gebeurtenissen in de afgelopen paar maanden, of het laatste jaar heb je het mis; de zojuist genoemde natuurrampen komen allemaal uit de afgelopen week. Voor je dagelijkse dosis ramptoerisme hoef je geen Dante’s Peak of Twister op te zetten, je kunt gewoon naar het journaal kijken. Om die reden heeft de Chinese overheid besloten zelf het klimaat te beïnvloeden en bepalen. Een mechanisme dat reeds in gang is gezet, met als uitgangspunt mooi en zonnig weer tijdens de Olympische Spelen van 2008. Nu er weer een gigantische storm over het land trekt wordt er nog eens 25 miljoen euro uitgetrokken om het klimaat compleet onder controle te krijgen. Zonneschijn wanneer men dat wil, regen wanneer men dat wenst. H.P. Lovecraft zelf had het niet kunnen verzinnen.

Bij Cine gaan we de laatste week van september het Nederlands Film Festival verslaan vanuit hartje Utrecht. Verwacht verslagen, previews, reviews en meer als we ons hoofdkantoor verplaatsen naar de Neude. Maar de komende 3 weken staan helemaal in het teken van rampenfilms. Elise gaat aan de slag met Deep Impact, een stiekeme darling waar ze nu voor eens en voor altijd eerlijk voor uit komt. Indra schrijft over Apollo 13 en Titanic, en de heren Luuk & Luuk nemen het tegen elkaar op met als onderwerp The Day After Tomorrow. Daarnaast introduceren we met trots een nieuwe toevoegingen aan de redactie: George Vermij (o.a. Schokkend Nieuws, indebioscoop.com) gaat je voorzien van recensies, essays en obscure lijstjes als filmjournalist voor het immer groeiende Cine magazine.

Natuurlijk kijken we ook naar nieuwe films zoals Sausage Party, de nieuwe Clint Eastwoord Sully, Werner Herzogs documentaire Lo And Behold, de langverwachte opvolger van The Blair Witch Project, Blair Witch, en de rampenfilm Deepwater Horizon. Verder gaat de Magnificent Seven draaien, zien we Chinatown van Roman Polanski een re-release krijgen in EYE filmmuseum en kunnen we eindelijk zien hoe Tim Burton het superhelden-genre zijn eigen draai geeft met Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children.

Een overvolle maand bij Cine, want de zomervakantie is toch echt voorbij. Het prozaïsche leven begint weer, en hoe rampzalig dat ook kan voelen, het is altijd beter dan tegen een ijsschots varen. Of gevangen zitten in een rancuneuze orkaan.

Een fijne maand gewenst namens de redactie.

 

0 reacties

Geef een reactie

Annuleren