Nu aan het lezen:

[editorial] Eros

[editorial] Eros

Na de laatste themamaand van 2016 (The End), is het tijd voor een frisse start. Een nieuw begin. En elk begin begint met seks, vrijen, paren, neuken en de cinematische orgasmes die daarbij horen.

Wat worden de grote filmromances van 2017, na een jaar waarin Ryan Gosling en Emma Stone (La La Land) het droomkoppel waren, misschien wel op de voet gevolgd door David Thewlis en Jennifer Jason Leigh (Anomalisa)? Ik zet mijn geld vooralsnog op Adam Driver en Golshifteh Farahani, in Jim Jarmusch’ nieuwe film Paterson.

We zijn verwend wat goede cinema betreft, maar de grote seksscènes ontbraken. Natuurlijk, Anomalisa had geweldige erotische scenes, en Paul Verhoeven bewees met Elle dat het genre van de erotische thriller nog lang niet dood is, maar waar was de stomende seks van La vie d’Adèle (2013), The Wolf of Wall Street (2014) of Love (2015)?

Tijd dus om de godin Eros opnieuw tot leven te wekken in de cinema, als eerste door te kijken naar ons gezamenlijk verleden. Elise van Dam schrijft over Body Double en geeft een lijst van Amerikaanse erotische thrillers die je nog niet eerder zag, Bouke van Eck schrijft over Lust, Caution van Ang Lee, George Vermij verhandelt over Euro/Eros-thrillers en Dandyano schrijft over Cape Fear.

Wat te denken van de vooroordelen van seks in de Nederlandse film? Nico van den Berg gaat op onderzoek uit, terwijl Patrick van Haaren A Snake of June van Shinya Tsukamoto behandelt. Een maand over Eros in de cinema is niet compleet zonder een artikel over Wild Things van Roeland Pater, terwijl Luuk van Huet en ondergetekende de nieuwe film van Martin Koolhoven onder de loep nemen, met daarin ook de invloed van Eros.

Tot slot doen alle schrijvers van Cine hun favoriete opwindende scènes cadeau, zodat je het deze koude wintermaand sowieso warm genoeg hebt.

Luuk Imhann

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken