Nu aan het lezen:

[Editorial] 2017 so far

[Editorial] 2017 so far

 

Ach, wee de journalisten. Het jaar 2017 zal herinnerd worden als het beste/mooiste/gewelddadigste/zoetste/lafste/slechtste/gezapigste filmjaar ooit (doorkruisen wat niet van toepassing is). We moeten de stand opmaken en die afzetten tegen andere jaren, alsof we met cijfers en grafieken van doen hebben en niet met een kunstvorm die zich haast onmogelijk laat vergelijken. Maar de pagina’s/schermen moeten met woorden worden gevuld, dus vallen kranten, magazines en sites over elkaar heen met conclusies over het (halve) filmjaar.

Mijn (waarschijnlijk onpopulaire) mening is deze: elk filmjaar is fantastisch. Geef me een jaartal en ik mail je binnen enkele minuten een lijst van tien briljante films terug. We zien elk jaar geweldige films en grandioze flops, we zien grote namen slagen of falen, nieuwe ontdekkingen opkomen en natuurlijk ondergewaardeerd worden. We zien filmseries opbloeien of hun eerste (of zoveelste) slechte film afleveren, waarna de hiervoor genoemde sites en bladen zich een slag in de rondte schrijven of de klad er nu toch echt in komt bij Pixar/Star Wars/Marvel/DC/Fast and Furious (doorkruisen wat niet van toepassing is).

Het is azijnpissen en dat laten we hier bij Cine vrolijk aan ons voorbij gaan. Liever kijken we naar de geweldige films die voorbij zijn gekomen, waarvan je er waarschijnlijk een paar hebt gemist (want zoveel goeds, ‘ook dit jaar weer’).

Ik zag Brimstone, Poesia Sin Fin, Moonlight, Personal Shopper, The Handmaiden, American Honey, Logan, Paterson, Life Animated, Song to Song, The Girl With All The Gifts, Guardians of the Galaxy Vol 2. en Get Out en was door allen overweldigd, telkens op een andere manier.

Op Facebook reageerden andere filmjournalisten met titels die ik nog in te halen heb: Lady Macbeth, The Teacher, Little Men, I Am Not Your Negro, Free Fire, 20th Century Women en nog veel meer.

We zetten het deze maand allemaal rustig voor je op een rijtje. Mooie films, spannende films, voor iedereen, voor elke avond wat. Daarnaast kijken we vooruit. Als we de helft naderen zal ons ook moois te wachten staan. Wat te denken van grote films als The Last Jedi, Thor: Ragnarok, War for the Planet of the Apes, Dunkirk of Valerian? We zijn benieuwd naar de kunst in Sofia Coppola’s The Beguiled, Yorgos Lanthimos’ The Killing of a Sacred Deer en Steven Soderberghs Logan Lucky. Staan er nieuwe auteurs op, leveren onbekenden ons beeldpoëzie en wat doen de rebellen dit jaar?

Een conclusie over de afgelopen maanden heeft geen zin. We naderen de helft van het jaar en tussen de verkiezingen, het klimaatakkoord en de dagelijkse soap rond Trump door gaan we nog wel eens naar de bioscoop. Wat schiet je op met een conclusie? Wat verandert dat aan je dag?

Wat we je geven zijn films die volgens ons fantastisch waren, cinema die je hebt gemist maar graag een avond (of, vooruit, ochtend, stelletje slackers) aan mag besteden.

Luuk Imhann

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken