Nu aan het lezen:

Guerilla in de banlieues: Dheepan

Guerilla in de banlieues: Dheepan

Dheepan vertelt een zeer actueel verhaal. Dheepan (Jesuthasan Antonythasan) is een immigrant op de vlucht voor de burgeroorlog in Sri Lanka. Hij heeft zijn hele gezin verloren in de strijd en om kans te maken op asiel in Europa ronselt Dheepan een vrouw die zich voordoet als zijn echtgenote. Zij zorgt op haar beurt voor een meisje van een jaar of 9 die zogenaamd hun dochter is. Met valse paspoorten op zak worden ze in het holst van de nacht op een nauwelijks zeewaardige boot geladen. Op weg naar het onbekende. Het plan van de vrouw is naar haar nicht in Engeland te gaan. Dheepan kiest er echter voor om zijn impromptu gezin naar Frankrijk te brengen. Hij slijt zijn dagen als verkoper van plastic rotzooi op de terrassen rond het Île de France. Maar dan lijkt zijn plan te lukken. Het gezin krijgt een verblijfsvergunning. Dheepan krijgt bovendien een baan aangeboden als conciërge van een aantal flatgebouwen in één van de voorsteden van Parijs. De toekomst lijkt rooskleurig.

Er is echter een zeer goede reden voor Dheepan om zijn identiteit te verbergen: hij is een moegestreden Tamil Tijger. En de banlieu biedt nauwelijks het comfort dat een guerilla met een oorlogstrauma nodig heeft. Voor Dheepan is er echter geen weg terug. Zijn plan moet slagen. Hij dwingt zijn ‘vrouw’ en ‘dochter’ in een mal. Hij kijkt naar de jongeren op straat, alsof hij naar een tv-show kijkt. Het feit dat ze dealen en wapens dragen, doet hij af als kinderspel. Langzaam raakt Dheepan meer en meer betrokken in dit spel, en onvermijdelijk raakt hij in gesprek met 1 van de jongens. Deze vertelt hem niet eens in de buurt te wonen; de echte criminelen hebben loopjongens nodig die niet thuis zijn in de wijk. Vreemdelingen die geen vragen stellen, geen verantwoordelijkheid nemen en niet afwijken van de gebaande paden. Als dat wel gebeurd, zijn de consequenties dodelijk.

dheepan_51000080_st_9_s-high

Dheepan is zo’n vreemdeling. Zolang hij zich gedraagt naar de regels van Brahim, het hoofd van de bende, wordt hij met rust gelaten. Maar er is steeds minder reden voor Dheepan om zich aan die regels te houden. Zijn transformatie van Tamil naar Frans burger is pijnlijk maar noodzakelijk. De oorlog is echter altijd in zijn achterhoofd aanwezig, diep verweven in zijn persoon en bestaan. En zowaar draagt Dheepan een armband die verdacht veel lijkt op een handboei. Als een kennis van Dheepan hem benadert om geld in te zamelen voor de strijd op Sri Lanka, wijst Dheepan hem met bijzonder veel moeite af. Dronken zingt Dheepan het krijgslied: zijn gezin, zijn idealen, zijn land… alles heeft hij verloren. Wat voor man is hij dat hij deze niet heeft kunnen beschermen? En hoe kan hij zichzelf in de spiegel kijken als hij zijn pseudo gezin niet bijeen kan houden? Een confrontatie met de bendeleden in zijn wijk lijkt onafwendbaar.

Jacques Audiard, bekend van De rouille et d’os en Un prophète, regisseert een wrang drama waarin voornamelijk in Tamil wordt gesproken. Dat is niet het enige opvallende aan de film. Geen van de hoofdrolspelers heeft enige noemenswaardige acteerervaring, maar vooral Jesuthasan Antonythasan in de titelrol maakt grote indruk. Zijn meest memorabele scène is degene waarin hij dronken de glorie van de Tamil Tijgers bezingt. Het levert een sterke film op, waarbij eigenlijk alleen het einde uit de toon valt. Audiard kiest daarbij voor een wel erg gemakkelijke oplossing van Dheepan’s innerlijke strijd. Desalniettemin is Dheepan een meeslepend persoonlijk drama, dat helaas nog altijd een actueel probleem herbergt.

Dheepan draait nu in de (arthouse) bioscoop.

 

 

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken