Nu aan het lezen:

De beste films van 2015 (deel 1)

De beste films van 2015 (deel 1)

 

We gaan vrolijk verder met de lijstjes, want het is december dus dan hoort dat. We hebben het afgelopen jaar op de redactie allemaal heel veel films gezien. Ontelbaar bijna. Van al die films hebben de redacteuren hun persoonlijke top 5 gemaakt, die gaan we hieronder uitdiepen. Welke moet jij nog zien? Welke zou jij weghalen of toevoegen? We trappen af met de lijst van Patrick van Haaren.

Star Wars: The Force Awakens
Dit is de film waar ik al het hele jaar naar uitkeek, en na het zien hem dan ook meteen weer wilde kijken. J.J. Abrahams speelt op ‘safe’, en trakteert daarmee fans en nieuwkomers op een ouderwets goede Star Wars film. Goed uitgewerkte personages met een smoel, vlotte humor en zoveel mogelijk echte sets. Maar het belangrijkste: het is weer echt Star Wars. Zowel visueel als verhaal-technisch klopt het gevoelsmatig weer. Ok, het verhaal is niet echt origineel en doet aan als een combinatie van alle delen uit de eerste trilogie, maar dat mag de pret niet bederven. Het is gewoon lekker simpel, en zo hoort het ook in een sci-fi avonturen film. Wat The Force Awakens het beste doet, is natuurlijk die bittere smaak van de prequels doen vergeten, en daarmee verdient episode VII een dikke pluim.

Straight Outta Compton
Het verhaal over de opkomst en de ondergang van de controversiële rapgroep N.W.A. We volgen vijf jonge heren uit de wijk Compton en de manier waarop ze Amerika en de wereld op de kop zetten met hun anti-autoritaire hip hop. Muziek over het leven in de achterbuurten, drugs, seks en de dagelijkse problematiek met de politie. Het is niet alleen een film over muziek. Er is zeker ook ruimte voor de nodige persoonlijke drama’s, waaronder de ziekte van Eazy E en de realiteit van het harde straat leven. Zo komen ook de bekende rellen van Los Angeles in 1992 voorbij. Die rellen braken uit naar aanleiding van de vrijspraak van vier blanke agenten die de donkere Rodney King zwaar mishandelde. Op camera vastgelegd, en toch vrijgesproken. Dit maakt de film niet alleen interessant voor de fans van de muziek, maar ook relevant en actueel aangezien deze toestanden helaas de laatste tijd ook weer regelmatig voorbij komen in het nieuws.

Mad Max Fury Road
Regisseur George Miller blaast na 30 jaar weer leven in de Mad Max serie, en hoe! Een barrage van ronkende motoren, post apocalyptische razernij en gecoördineerde chaos. Tom Hardy als Mad Max doet het goed, maar Charlize Theron steelt de show als Imperator Furiosa. Het is een film die het vooral moet hebben van het spektakel en de nagenoeg naadloze combinatie van echte effecten en cgi. Toch is er een onderlaag te bespeuren die wat meer zegt over de mythologie van de onherbergzame wereld waarin de film zich afspeelt. Samen met de totaal unieke visuele stijl, is dat net genoeg om het te laten uitstijgen boven het gemiddelde actie spektakel.

Kurt Cobain: Montage of Heck
Een mooi integere documentaire over de legendarische muzikant Kurt Cobain. Regisseur Brett Morgan gebruikte voor deze documentaire archief materiaal. Kinderfilmpjes, concert registraties, films in en rondom het huis met Courtney Love en hun toen nog kleine dochtertje Frances, voorzien van talloze band opnames van Kurt Cobain die zelf het verhaal vertelt. De mooie animaties van de Nederlandse Hisko Hulsing zijn ook zeker noemenswaardig. Dit alles maakt deze documentaire zo indringend en vooral intiem. Je ziet de plezierige aspecten van zijn karakter, maar vooral ook zijn gevecht tegen depressies en drugsverslaving. Soms mooi, soms heel pijnlijk. We weten natuurlijk allemaal hoe het is afgelopen met deze excentrieke muziek held. Dit is dan ook een mooi eerbetoon aan een veel te vroeg gestorven artiest.

What we do in the Shadows
Deze mockumentary van o.a. Jermaine Clement is een unieke ervaring. We volgen 3 vampiers in hun dagelijks leven en de manier waarop ze omgaan met hun onsterfelijkheid in een moderne wereld. Stuntelende vampiers die proberen zo goed als mogelijk te leven in een mensenwereld waarin dingen als uitgaan, huur betalen, relaties, internet en eigenlijk alle beslommeringen de revue passeren. Het feit dat ze vampiers zijn maakt het allemaal hilarisch. Alle clichés komen op originele wijze voorbij, niet omdat ze origineel zijn, maar omdat ze geplaatst worden in een unieke vorm, nl. een documentaire. Ook de origine en mythologie rondom vampiers komt voorbij in een neo-gothische stijl. Voor mij is dit in ieder geval de meest originele komedie uit 2015.

Eervolle vermeldingen: Ex-Machina en de vreemdste film van dit najaar: The Lobster.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken