Nu aan het lezen:

Column: Golf uit het Oosten

Column: Golf uit het Oosten

Het is elke zomer een terugkerend fenomeen. De zomerhit met onverstaanbare tekst en simpele choreografie. Voorbeelden te over met titels als ‘The Ketchup Song’ en ‘Macarena’. Je wordt er een zomer horendol van. Vervolgens hoor je het enkel nog bij feestjes waar je te dronken bent om op de muziek te letten. Tot je in een waas van alcohol beseft dat je al draaiend met je heupen op je plaats bent versprongen. Waar deze liedjes zo plots vandaan komen, is een collectief gedeeld raadsel. Maar over 1 van die liedjes is meer te zeggen. We hebben het over ‘Gangnam Style’, uit 2012.

Het is namelijk helemaal niet vreemd dat juist dit Koreaanse popliedje zo’n breed publiek kreeg. Het ligt niet aan de tekst. Niet aan het dansje waarin je nabootst op een paard te zitten. Het is onderdeel van een groter geheel. Een golf om precies te zijn.

Zuid-Oost Azië wordt overspoeld door popmuziek uit Zuid-Korea. Het gros wordt geproduceerd door idol groups, ingezet door megacorporaties om behalve muziek ook producten als telefoons te promoten en hier en daar een rolletje mee te pikken in tv-dramaseries. Hoe ingeburgerd Koreaanse popcultuur is in bijvoorbeeld Maleisië, China of Japan blijkt wel uit het feit dat de groepen ook daar promoten. Liedjes worden vertaald en clips opnieuw opgenomen. Eén van de grotere Koreaanse tv-zenders ondertitelt haar programma’s in het Engels. De interesse is – en dan is het nog zacht uitgedrukt – groot. Het fenomeen is beter bekend als de Korean Wave of K-wave.

Deze golf heeft inmiddels ook de Europese en Amerikaanse kusten bereikt. Zo was Girl’s Generation’s videoclip van ‘I got a boy’ de best bekeken YouTube video van januari 2013. De golf beperkt zich echter niet tot muziek. Ook de Koreaanse film wint terrein. Vier regisseurs spelen daarin een bijzondere rol: Park Chan-Wook, Boon Joon-Ho, Kim Ki-Duk en Kim Jee-Woon.

Park is bekend door een bijzondere wraaktrilogie die startte met Sympathy for Mr. Vengeance, en via Oldboy leidde tot Sympathy for Mrs. Vengeance. Het tweede deel heeft intussen een cultstatus bereikt en is recent door Spike Lee nog herfilmd. Maar ook het eerste en derde deel missen hun uitwerking niet.

Boon maakte naam met onder andere Mother en The Host. Beide hebben een grimmige kwaliteit, die de regisseur inmiddels ook toepast in Hollywood. Hij maakte er de science fiction Snowpiercer met acteurs als Chris Evans, Tilda Swinton en Ed Harris.

Kim Ki-Duk brak door met smaakvolle, contemplatieve films als Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring en 3-Iron.

De laatste in de rij, Kim Jee-Woon, is ook niet de minste. Zijn erelijst omvat horrorfilms als A Tale of Two Sisters en I saw the Devil, maar ook een western als The Good, the Bad, the Weird en de gangsterfilm A Bittersweet Life.  En ook hij heeft inmiddels de stap gezet naar Hollywood, getuige The Last Stand met Arnold Schwarzenegger en een aantal andere projecten die nog op stapel liggen.

Het heeft er alle schijn van, kortom, dat de Koreaanse golf ook in de toekomst nog slag maakt. Vergeet daarbij voor het gemak even ‘Gangnam Style’ en maak je keuze uit enkele van de hierboven genoemde filmtitels. Tenzij je natuurlijk je dance moves wil oefenen.

 

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken