Nu aan het lezen:

Cine Shorts: Glas

Cine Shorts: Glas

 

Elke donderdag struint de redactie van Cine het internet af, op zoek naar een korte film. Soms van een bekende filmmaker, soms van iemand die meer bekendheid verdient. Wij van Cine zeggen: kijk eens een kortje.

Bert Haanstra was één van de meest onderscheiden Nederlandse regisseurs die ons kikkerlandje ooit heeft voortgebracht, Oscarwinnaar en tevens verzetsheld. Haanstra werd geboren en getogen in Twente en Salland, maar verhuisde in 1934 op 18-jarige leeftijd naar Amsterdam om te werken als persfotograaf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat hij op de schildersopleiding van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten en zat hij daarnaast in het verzet. Haanstra was een spionagefotograaf. Hij werkte als technisch tekenaar op het GEB-kantoor in Amsterdam, waar de lichtdrukkamer zorgde voor een dekmantel en als donkere kamer fungeerde voor zijn illegale werk. Haanstra ontwikkelde daar microfilms voor de geallieerden die gebruikt werden ter voorbereiding van bombardementen en maakte op 35mm film talloze foto’s van kaarten van strategische doelen. Ook maakte hij uitvergrotingen van stempels waarmee stempelmakers vervalste papieren konden maken voor de PBC (de illegale Persoonsbewijzen Centrale, opgericht door Gerrit Jan van der Veen) als lid van de vervalsingsgroep.

Vanaf 1947 werkte Haanstra als professioneel filmmaker. Zijn korte documentairefilm Glas won in 1960 een Oscar en zijn films Alleman en Bij de beesten af werden tevens genomineerd voor de Oscars. Hij werkte samen met Jacques Tati aan het scenario van zijn film Trafic, waarin de invloed van Alleman in doorschemert. Met Fanfare scoorde Haanstra zijn grootste Nederlandse succes: met 2,6 miljoen betalende bezoekers was de film tot het uitkomen van Turks Fruit de meest succesvolle Nederlandse film ooit en staat nog steeds op een eervolle tweede plek. Haanstra maakte Glas nadat hij een voorlichtingsfilm in zwart-wit genaamd Over glas gesproken had gefilmd in opdracht van de Vereenigde Glasfabrieken. Geïnspireerd door deze ervaring schoot Haanstra daarna Glas, met als soundtrack jazzmuziek van het Pim Jacobs-kwintet die speciaal voor de film werd gecomponeerd.

 

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken