Nu aan het lezen:

Cine plugt BUT: Theo’s tip top tien

Cine plugt BUT: Theo’s tip top tien

Het Bredase BUT Film Festival (B-movie, Underground en Trash) viert haar 13e editie met een speels, sexy thema: BUT UNBUTTONED, waarbij met een knipoog gekeken wordt naar seks in underground cinema, van porno tot queer punkrock en alles daartussenin. Daarnaast heeft BUT ook dit jaar weer een groot scala aan andersoortige vuige en vreemde genrefilms. Redacteur Theodoor Steen, tevens een van de programmeurs bij BUT, geeft tien tips.

 

1. Bande Des Cons
Sinds een paar jaar heeft BUT een nieuwe traditie, de Bloody Belgium day, waarin gekeken wordt naar de genrefilms van onze zuiderburen. Dit jaar zijn dat onder andere de psychedelische horrorwestern DoublePlusUngood en de korte film Muil, over een vore-fetisj. Ook draait er een lange film en wat kort werk van Roland Lethem. Lethem is een onterecht ietwat vergeten avant-garde-filmmaker, die in academische kringen nog wel gewaardeerd wordt vanwege zijn ongewone, metatekstuele en provocatieve films, waarbij de grenzen tussen filmmaker en publiek worden opgezocht en er ook over de grenzen van de kijker wordt heengegaan. Bande des Cons geldt als zijn meesterwerk, en zal vertoond worden met een intro van Lethem zelf.

 

2. The Road Movie
Het internet stelt filmmakers in staat diep in de archieven te duiken en films samen te stellen die fungeren als een soort essayistische vergaarbak. BUT toont een drietal compilatiefilms: Queerama is een overzicht van hoe homoseksuelen en transmensen zijn afgebeeld in de Britse media, met een lekkere glitter-electropop soundtrack van onder andere Goldfrapp en Hercules + Love Affair. Everything is Terrible Presents: The Great Satan! is een onbeschrijflijk bizarre mash-up van relipropaganda-fragmenten, B-horror en Jerry Maguire (?!) waarbij het verhaal van de gevallen engel Lucifer wordt verteld van begin tot eind. Maar het meest ontluisterend is toch wel The Road Movie, een verzameling van dashboardcam-fragmenten uit Rusland. Onder de beelden die voorbijkomen zitten dodelijke auto-ongelukken, seksuele escapades, losgeslagen junkies en veel meer bizarre uitspattingen, waardoor de film een soort Faces of Death voor de YouTube-generatie wordt. Ook stiekem best een politieke film, blijkt op de aftiteling, waar duidelijk wordt dat er enkele door het Kremlin gecensureerde beelden van vermoedelijke politieke afrekeningen ‘toevallig’ in deze film zijn beland.

 

3. Les Garçons Sauvage
Binnen het thema van dit jaar behandelt BUT niet alleen het pornografische, maar ook andere vormen van seksualiteit en gender binnen film. Een van de filmmakers op wie we onze aandacht richten is Bertrand Mandico, een filmmaker die psychoseksuele nachtmerries maakt, vol gekunstelde bordkartonnen werelden. We vertonen een selectie recente korte films, maar ook zijn nieuwe speelfilmdebuut Les Garçons Sauvage, waarin genderbending een enorm grote rol speelt. Deze psychedelische film is een ode aan stille cinema en de boeken van Jules Verne en William Goulding, maar tevens ook een heerlijke queer aanklacht tegen het (seksueel) gewelddadige gedrag van sommige mannen, waaronder de Wilde Jongens uit de titel, gespeeld door een groep van androgyne vrouwelijke en non-binaire acteurs.

 

4. My Body My Rules
Kink is een belangrijk onderdeel van seks, wat ook te zien is in de documentaire The Pleasure of Rope, over de Japanse bondagekunst Kinbaku, waarbij regisseur Bob Bentley zelf ook aanwezig zal zijn. Ook kinky is de feministische porno-docu My Body My Rules waarin een groot scala aan vrouwen over hun seksualiteit vertelt en deze toont. Vele vormen van seks worden gevierd via performance en porno, van kinky seks tot seks met een lichamelijke beperking, van lesbische seks tot seks als politiek statement, maar alles op een plezierige, speelse en vrije manier.

 

5. The Raspberry Reich
Hoofdgast dit jaar is Bruce LaBruce, de beroemde cultauteur wiens films het midden houden tussen punkrock-thrillers en homoporno. Je kunt naar een viertal vroege films, een kortefilmprogramma en een lange Q&A. Een van de vroege films is The Raspberry Reich. In deze film start een lesbische filmmaakster een nieuwe beweging, geïnspireerd door de Bader-Meinhoff-groep, en ontvoert ze samen met een groep homomannen een rijkeluiszoontje. Wat volgt is een kat-en-muis-spel met heel veel seks, gefilmd met lef in een stilistische ode aan de late films van Jean-Luc Godard.

 

6. Night Pulse
Damon Packard geldt als een culticoon. Zijn films Reflection of Evil en SpaceDisco One vallen met geen pen te beschrijven en hetzelfde is het geval voor Night Pulse a.k.a Fatal Pulse a.k.a Untitled Damon Packard Yuppie Fear Thriller. Toch ga ik het proberen: Night Pulse is een ode aan psychoseksuele thrillers uit de vroege jaren negentig als Basic Instinct en The Hand That Rocks the Cradle, maar gaat voornamelijk over iemand die geobsedeerd is door dat soort films. Al snel verandert de film in een bizarre kijk op het Los Angeles van de vroege jaren negentig, vol drugsverslaafde producenten, satanische cultussen en verschrompelde wezens. Om de boel nog absurder te maken bestaat een groot deel van de cast uit lookalikes van bekende celebrities en has-beens, die ook in hun dagelijks leven geld verdienen als impersonators, en is de film zonder vergunning in guerillastijl geschoten op de straten van Los Angeles. Vreemder en meer underground dan dit krijg je je films niet.

 

7. The Allins
Naast een filmfestival is BUT ook een muziekfestival, waarbij er altijd een groot aantal undergroundbands optreedt in de concertzaal in een scala van stijlen, waaronder punky rock-‘n-roll en black metal. Ook heeft de programmering elk jaar ook een aantal films met muzikale thema’s die de undergroundsfeer van BUT goed vertegenwoordigen. Dit jaar zijn dat de films Queercore: How To Punk a Revolution, waarin onder andere hoofdgast Bruce La Bruce vertelt over zijn dagen in de homopunkscene van Canada, en The Allins. The Allins gaat over de broer en moeder van wijlen G.G. Allin, de shockrocker die bekend stond vanwege zijn zelfmutilatie op het podium en zijn scatologische neigingen. The Allins is echter vooral een ontroerend familieverhaal, waarin moeder en broer worstelen met de erfenis van Allins werk, zijn broer in de voetsporen volgt en moeder met enige terughoudendheid de scandaleuze reputatie van haar zoons probeert te omarmen. Een heel lieve film, voor een film waarin mensen drumsticks in hun anus duwen.

 

8. The Man with the Magic Box
BUT vertoont niet alleen scabreuze films, maar biedt ook een handvol BUT-lightfilms aan, waarin het bloedquotient lager ligt en de aanpak iets smakelijker is. The Man with the Magic Box is zo’n film, een Pools romantisch scifi-drama met een waanzinnige vormgeving en een meeslepend verhaal. De film combineert het tijdreisgenre met het genre van dystopische sciencefiction, waarbij een man in de nabije toekomst ontdekt dat hij terug kan reizen naar de jaren vijftig, wat zorgt voor problemen in zijn leven en in de liefde. Een stijlvolle en ontroerende film, die in een rechtvaardige wereld van regisseur Bodo Cox een bekende naam zou maken in het straatje Jean-Pierre Jeunet, Jaco van Dormael, Michel Gondry en Wes Anderson.

 

9. The Theta Girl
De openingsfilm van BUT dit jaar is The Theta Girl, een ode aan exploitatiefilms uit de jaren zeventig en tachtig, waarin drugs, riot grrl-rock, seks, bovennatuurlijk kwaad en bloederig geweld hand in hand gaan. Geschoten voor een appel en een ei door debuterend regisseur Christopher Bickel, maar zeer de moeite waard. The Theta Girl onderscheidt zich van veel stijlgenoten door goed acteerwerk, een goed uitgedachte spanningsboog en verhaallijn en een verrassend gevoel voor stijl. Dit is grindhouse-pastische op z’n best, en een perfecte manier om het festival te starten.

 

10. Xangadix Lives! + De Johnsons
Het festival besluiten kan dan weer met een bijzondere double-bill. De Johnsons vierde vorig jaar haar vijfentwintigjarig jubileum, en dat was aanleiding voor De Johnsons-fans Yfke van Berckelaer en Bram Roza om een documentaire te maken over het maakproces van die film. De verhalen van achter de schermen zijn bijzonder en bij vlagen moeilijk te geloven. Omdat de rechtenkwesties nogal ingewikkeld liggen is dit voor liefhebbers van De Johnsons een van de laatste kansen om Xangadix Lives! te zien, in aanwezigheid van producent Jan Doense en co-regisseur Bram Roza, gevolgd door een vertoning van De Johnsons zelf op 35mm.

Voor het volledige programma en tickets, kijk op de website van BUT.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken