Nu aan het lezen:

Cine Flashback: Prime Cut

Cine Flashback: Prime Cut

 

In Cine Flashback kiest een redacteur een oudere film uit, gewoon omdat deze wat aandacht verdient. Rob Comans neemt ons mee naar de harde en grimmige onderwereld van Kansas City die op gewelddadige wijze wordt blootgelegd in Prime Cut.

Ruim voorzien van de genre-kenmerken waar Amerikaanse misdaadfilms uit de jaren 70 om bekend stonden (een sterk gevoeld stedelijk realisme, actierijke plots en vindingrijke, keiharde protagonisten), voegt regisseur Michael Ritchies tweede speelfilm Prime Cut (1972) een nieuw ingrediënt toe aan het toch al sterke brouwsel dat knallende klassiekers zoals The French Connection (1971), The French Connection II (1975), The Getaway (1972) en The Driver (1978) voortbracht: een subtiele kritiek op de Amerikaanse maatschappij, met aan sprookjesliteratuur ontleende elementen.

Het buiten Kansas City, Missouri gelegen bedrijf Mary Anns Meats fungeert als dekmantel en dochtermaatschappij van een door gangster Jake (Eddie Egan) vanuit Chicago geleid misdaadsyndicaat. Seksuele slavernij, prostitutie en drugshandel zorgen voor aanzienlijke inkomsten voor het (letterlijke) vleeswarenbedrijf, eigendom van de meedogenloze Mary Ann (Gene Hackman).

Wanneer Jake erachter komt dat Mary Ann ruim een half miljoen dollar aan winst in eigen zak gestoken heeft, stuurt hij één van zijn gangsters om het verduisterde bedrag alsnog te innen. Maar als Mary Ann deze man laat vermoorden en als een pakketje worstjes naar Chicago terugstuurt, schakelt Jake zijn beste ‘soldaat’ Nick Devlin (Lee Marvin) in om Mary Ann in het gareel te krijgen. Als de begonnen onderhandelingen op niets uitlopen verstoren Nick en zijn mannen de criminele activiteiten van Mary Anns organisatie in Kansas, tot ongenoegen van Mary Ann en zijn broer Weenie (Gregory Walcott). Terwijl hij Mary Ann het vuur na aan de schenen legt, bevrijdt Devlin Poppy (Sissy Spacek in haar debuutrol), een jong meisje dat als seksslavin wordt vastgehouden door de losgeslagen broers (waarvan sluiks wordt gesuggereerd dat ze ook minnaars zijn). Op hun beurt nemen Mary Ann en Weenie wraak op Poppy’s vriendin Violet (Janit Baldwin), die nog steeds door hen wordt vastgehouden. De situatie komt tot een verhitte ontknoping tijdens een intens vuurgevecht op Mary Anns veeboerderij.

Prime Cut vormt een perfect samengaan van gangsterthriller en sprookje: Witte Ridder/Chicago enforcer Nick Devlin neemt het op tegen Zwarte Ridder/Kansas City-misdaadbaas Mary Ann, onderwijl dame in nood Poppy reddend. Daarbij snijdt Prime Cut een vreemde, fundamentele naïviteit aan die aan Amerika’s morele corruptie ten grondslag ligt: een die Mary Ann in staat stelt om te voorzien in de vraag naar drugs en ‘vleeswaren’; een die Nicks Schoonheid & het Beest romance met Poppy toestaat; een die, tijdens een vuurgevecht op een jaarmarkt, een Amerika suggereert dat zich totaal onbewust is van hetgeen zich voor haar ogen afspeelt.

In hun opeenvolging van bars, hotels, armoedige pensions, boerderijen, steden en landschappen geven regisseur Ritchie en cameraman Gene Polito blijk van een geïnspireerde locatiekeuze. Dit komt het duidelijkst naar voren tijdens twee achtervolgingsscènes: één op de eerder genoemde jaarmarkt, en één door een korenveld waar Nick en Poppy op de hielen worden gezeten door een maaidorser. De ontzagwekkende machine belichaamt de gevaarlijke reuzen uit ontelbare sprookjes, terwijl de veeboerderij dienst doet als duister bastion dat moet worden veroverd om de heerschappij van boosaardige ‘koning’ Mary Ann te beëindigen.

Maar de sprookjesachtige oorsprong van een belangrijk deel van de plot verzacht niet het grimmige realisme, geweld en de verdorvenheid. De getoonde wandaden zijn des te schokkender omdat ze worden begaan in een omgeving die zowel het geografische als morele centrum van de VS belichaamt – onder een heldere, zonnige hemel en te midden van goudgeel wuivende vergezichten.

Een Engelstalige versie van dit artikel verscheen eerder op Frameland.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken