Nu aan het lezen:

Batman: The Killing Joke

Batman: The Killing Joke

 

The Joker is een van de meest iconische antagonisten in stripboekgeschiedenis. Sowieso de bekendste superschurk zonder superkracht. Echter in enkele iteraties kan zijn complete madness (en rancune) zó doorslaan dat zijn psychotische toestand als superkracht gezien kan worden. Een goed voorbeeld daarvan is Death of the Family, waarbij The Joker voor shock effect zijn eigen gezicht afsnijdt om het vervolgens met touw en elastieken weer aan zijn hoofd te bevestigen.

BM_13_24_450

Death of the Family is een van de beste Batman verhalen ooit geschreven en ik raad eenieder die DC of stripboeken een warm hart toedraagt die zo snel mogelijk te lezen. Een ander verhaal is The Killing Joke, een graphic novel uit 1988 geschreven door DC veteraan Alan Moore. De comic was destijds zeer controversieel, maar ijzersterk. Nog grimmiger dan normaal, grensoverschrijdend en leest weg als een nachtmerrie in stripvorm. Van dat verhaal is nu een feature length film gemaakt. Let op: onderstaande tekst bevat (zeer lichte) spoilers.

In de eerste akte, of de proloog if you will, wordt het personage Barbara Gordon aka Batgirl vormgegeven. Geen simpele sidekick of jonge atlete opzoek naar opwinding, maar een echte vrouw, met een doel en gevoelens. Dit stuk zit niet in het originele verhaal, maar daar kom ik later op terug. Een iconische scene waar het internet niet zo goed op reageerde, is het moment waarop Batman en Batgirl na een kort gevecht seks met elkaar hebben. Een mooie scène, smaakvol in beeld gebracht en toont naast de vrouwelijkheid van Batgirl tevens de menselijkheid van Batman, die tijdens de gehele film ongeveer 8 seconden als Bruce Wayne te zien is. Toch is het raar. Dick Grayson (de eerste Robin) en Batgirl hebben eigenlijk een relatie. Daarnaast is er het leeftijdsverschil (Barbara zit nog op school) plus het feit dat Bruce stiekem seks met de dochter van zijn beste vriend heeft. Toch zijn dit niet de meeste redenen om de rol van Batgirl te veroordelen in The Killing Joke.

De controverse gaat namelijk verder. De Joker ontsnapt uit de gevangenis met maar 1 doel: Batman tot waanzin drijven en aantonen dat ieder mens –zolang vaak en hard genoeg geprikkeld– uiteindelijk doordraait. Testonderwerp is Jim Gordon, slachtoffer zijn dochter. In een scène waarbij je even moeilijk kunt blijven kijken als wegkijken, knalt de Joker Barbara’s ruggengraat aan gort, en verkracht daarna haar hulpeloze lichaam. De daad zelf wordt niet in beeld gebracht maar de suggestie wordt expliciet gesuggereerd. Walgelijk. Temeer omdat zo de proloog teniet wordt gedaan. Batgirl is gereduceerd van personage naar plotdevice, alleen maar gebruikt om Batman (en Jim Gordon) tot waanzin te drijven.

tgk1h39n6cvw_full

De madness gaat daarna nog verder; de ontvoerde Jim Gordon krijgt in wat het beste omschreven kan worden als Jokers visie op de Efteling een achtbaanrit voorgeschoteld, waarbij de beelden van de verkrachting worden herhaald tot hij er helemaal doorheen zit. Ondertussen wordt het verhaal afgewisseld met flashbacks, waarin Jokers origin story verteld wordt. The Killing Joke is daarom een essentieel Batman/Joker verhaal, maar een heel zwak Batgirl verhaal.

Zodra de film ongeveer een uur verder is, heb je het gevoel dat de climax alleen maar kan tegenvallen. Batman gaat de Joker heus niet vermoorden, en zeker niet nadat Jim Gordon, opgesloten en naakt in een kooitje hem vraagt om het “volgens het boekje” te doen. Toch is het einde een passende fit voor alle extremen die we hebben gezien. De Joker probeert Batman ervan te overtuigen dat ze eigenlijk helemaal niets van elkaar verschillen. Hij gokt waarom Batman is geworden wie hij is, en zit zeer dicht bij de waarheid, en Bruce beseft opeens dat de Joker gelijk heeft. Dat is misschien nog wel het engste dat The Killing Joke te bieden heeft: Batman realiseert zich dat hij op het randje balanceert van volslagen psychotisch. De wegebbende lach van (een briljante) Mark Hamill wordt nog psychotischer zodra Batman (Kevin Conroy) met hem meelacht. Twee psychopaten waarbij goed en slecht niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. The Joker wint. Roll credits.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken