Nu aan het lezen:

Annecy Festivalverslag 2: Duitsers, Denen, Doortastende Dames

Annecy Festivalverslag 2: Duitsers, Denen, Doortastende Dames

 

Cine-redacteur en KLIK!-programmeur Luuk van Huët is met een delegatie van het KLIK! Amsterdam Animation Festival op het Festival international du film d’animation d’Annecy en brengt voor Cine.nl verslag uit over het grootste animatiefilmfestival van Europa.

Na veilig aan te zijn gekomen na de turbulente reis naar Annecy (zie daarvoor Festivalverslag 1) landt ons vliegtuig in Genève. Aangezien we met een Nederlandse animatie-delegatie zijn van een stevig dozijn, splitsen we ons op in twee groepen om vanaf Genève af te reizen naar het net over de Zwitsers-Franse grens gelegen Annecy. We komen net aan voordat de registratie sluit en kunnen dus onze festivalpassen nog ophalen. Met de pas kun je kaarten reserveren, zonder reservering kun je ook voorstellingen en lezingen of andere events bezoeken, maar dan moet je in een rij wachten waardoor je afhankelijk van de aanloop niet zeker bent van een plek in de zaal. Aangezien we bepakt en bezakt zijn met persoonlijke parafernalia, KLIK!-goodies en een uitgekiende selectie aan festival outfits, zoeken we eerst ons tijdelijke hoofdkwartier op om ons kamp op te slaan en daarna het pittoreske Annecy in te duiken.

Na een avondje teambuilding breekt dinsdag de eerste festivaldag aan. Aangesterkt door een stevig gezamenlijk ontbijt besluit ik mijn KLIK!-kompanen te vergezellen naar de presentatie Animation in Advertising: A True Art Form – Aardman Animations & Stoopid Buddy Stoodios. Helaas heb ik niet gereserveerd en staat de rij tot aan de ingang van de kleine zaal van Bonlieu, één van de hoofdlocaties, waardoor de kans om binnen te komen kleiner wordt dan de handen van Donald Trump. Ik loop gelukkig bijna een Annecy-veteraan omver in de vorm van animator en animatiedocente Anna Eijsbouts, die grootmoedig aanbiedt om mij als Annecy-Noob de fijne kneepjes van het festival bij te brengen.

Annecy is naast een publieksfestival ook een festival voor de animatie-industrie, waar makers, producenten, animatoren en distributeurs elkaar treffen om samen plannen te smeden voor de animatiefilms van de toekomst. Daarom worden er tijdens het festival door diverse bedrijven en landen borrels georganiseerd: zo is er op dinsdag een Duitse borrel, georganiseerd door het Internationales Trickfilm Festival in Stuttgart. Niet verwonderlijk gezien de Duitse planmatige volksaard zijn de uitnodigingen persoonsgebonden en wordt er streng edoch rechtvaardig op gecontroleerd. We moeten ons op een bepaald tijdstip verzamelen om een polsbandje te bemachtigen waarmee we de bus in mogen die ons vervoeren zal naar de borrel, waar tevens een lopend buffet voor een broodnodige bodem zorgt om de verlokkingen van de open bar te kunnen weerstaan. De borrel vindt plaats in een barretje met een terras aan het rand van het meer van Annecy, waar de aanwezige professionals een balans proberen te slaan tussen eten, drinken en netwerken.

De Deense picknick op woensdag is een stuk toegankelijker, maar ietwat chaotischer. Ik hoor pas dat deze plaatsvindt als deze al een uur bezig is, maar gelukkig ontmoet ik de Belgische animatiekanjer Britt Raes die ook onderweg is naar de Deense picknick en belangrijker nog, daadwerkelijk weet waar die plaatsvindt. Tegen de tijd dat we aankomen is de drank zo goed als op en de catering gereduceerd tot aangesneden kaasjes en veel vleeswaren, maar de sfeer zit er nog goed in en nieuwe versnaperingen worden aangevoerd vanuit de dichtbijgelegen supermarchés, waardoor het nog lang gezellig blijft in het park. Uiteindelijk belanden we in een Frans bruin café, waar een niet nader genoemde animator klaagt over het feit dat Disney de volgende dag een ontbijt organiseert voor vrouwen in animatie: “Waarom mogen wij daar niet bij zijn? Het is belachelijk!” Zijn klacht komt hem op hoongelach te staan van het (op dat moment) mannelijke gezelschap en we suggereren dat hij dan maar zelf een Man-over Brunch moet gaan organiseren met bier en bloederige steaks. Het team van KLIK! bestaat grotendeels uit fantastische, hyper-capabele en kontschoppende vrouwen en het is prettig om te zien dat de animatiewereld steeds meer een weerspiegeling daarvan wordt. Als je daar chagrijnig van wordt, heb ik vooral medelijden met je.

Over kick-ass animatoren gesproken, check vooral Anna Eijsbouts nieuwe videoclip voor de band The Upswing:

En zie hier het werk van Britt Raes.

En volgende keer zal ik daadwerkelijk eens wat over films gaan vertellen, beloofd!

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken