Nu aan het lezen:

Animonday: San Diego Comic Con Trailer Edition

Animonday: San Diego Comic Con Trailer Edition


In de rubriek Animonday kun je elke maandag bij Cine terecht voor een verse dosis animatienieuws, aankondigingen van animatie-festivals, -retrospectieven en -events. Daarnaast ook teasers, trailers, leaders, virals en ander geanimeerd vermaak.

Na een overzicht van de filmtrailers die op de San Diego Comic Con werden onthuld, is het tijd om een selectie te maken van het geanimeerde vermaak dat ons te wachten staat. Bij deze een persoonlijke selectie van drie series waar ik naar uitkijk.

De pilot van The Venture Bros. dateert uit 2003 en het vorige seizoen was te zien in 2016, maar het lijkt steeds alsof een eeuwigheid gewacht moet worden op het volgende seizoen. Dit komt onder andere omdat makers Doc Hammer en Jackson Publick zelf betrokken zijn bij vrijwel elk aspect van de productie: ze schrijven, regisseren, monteren en spreken diverse personages in. The Venture Bros. begon als een soort parodie op de Johnny Quest-animatieserie uit de jaren ’60 waarin de jonge titulaire avonturier met zijn vader (een soort proto-Indiana Jones) en een verzameling sidekicks avonturen beleeft en booswichten bestrijdt. The Venture Bros. is een soort spirituele sequel waarin Thaddeus “Rusty” Venture centraal staat, een wetenschapper die een vergelijkbaar leven heeft geleid als Johnny Quest, maar door zijn onverantwoordelijke vader meegesleurd werd in levensgevaarlijke situaties en daardoor zwaar is getraumatiseerd. Terend op de roem van zijn vader probeert Rusty tevergeefs zijn succes te evenaren, maar faalt daarin miserabel, waarbij zijn zoons Hank en Dean Venture op hun beurt proberen te ontsnappen aan de familievloek. Voeg daaraan een megalomane superschurk toe wiens schtick een giftige vlindersoort is met een vendetta tegen de Ventures en meer van de pot gerukte, door popcultuur geïnspireerde superhelden en schurken dan in de Batcave passen en je hebt een fantastisch recept voor een serie die zowel als pastiche, homage en liefdesbrief aan populaire cultuur werkt als een tierelier. Personages in The Venture Bros. zijn vaak een amalgaam van een tekenfilmfiguur en een politicus, pop-muzikant of cultureel icoon. Zo moest Venture in het vorige seizoen een aanval van een groep superschurken overleven die een kruising waren van DC’s Legion of Doom en Andy Warhol’s Factory. Dat uit deze kruisbestuivingen vaak fascinerende personages ontstaan in plaats van Family Guy-esque flauwiteiten is één van de beste aspecten aan The Venture Bros. Daarnaast is de karakterontwikkeling van de leden van de Venture-familie één van de meest rijke en fascinerende die ik ken.

 

 

Met The Ultimate Adventure zal Adventure Time na tien seizoenen het verhaal afsluiten. Avonturiers en broers Jake the Dog en Finn the Human hebben gedurende die tijd een boeiende ontwikkeling doorgemaakt, maar daarnaast heeft Adventure Time uitgeblonken in het scheppen van een wereld met een even duistere als intrigerende geschiedenis, waarbij het magische en op het eerste gezicht ietwat onnozele Land of Ooo zich gaandeweg prijs heeft gegeven als een post-apocalyptische aarde die na een kernoorlog en een nucleaire winter grotendeels ontvolkt van de mensheid werd en gaandeweg weer werd bevolkt door natuur, (fabel)dieren en snoepfiguurtjes. Het afsluiten van het verhaal zorgt ervoor dat het verhaal hopelijk een passend einde krijgt en moet geen gemakkelijke beslissing zijn geweest op financieel gebied, aangezien Adventure Time alleen al door merchandising bakken vol met geld binnen brengt voor Cartoon Network. Er zijn diverse series die nog steeds worden gemaakt zonder enige urgente reden, maar doormodderen omdat het animatoren werk oplevert en omdat ze een bepaalde marktwaarde vertegenwoordigen. Ik noem geen namen, maar één ervan rijmt op Barney Stinson. Goed om te zien dat Cartoon Network het lef heeft om de kip met gouden eieren niet door te fokken tot oude soepkip.

 

Castlevania is de Heilige Graal waar Hollywood al decennia naar op zoek is: een geslaagde gameverfilming. Dat is vooral te danken aan schrijver Warren Ellis, die eerder verantwoordelijk was voor de fenomenale comics Transmetropolitan, Planetary en The Authority. Daarnaast blijkt anime een uitermate geschikt medium te zijn voor een gameverfilming: gebrek aan plot, overdadig geweld en over-the-top gebeurtenissen horen immers bij anime zoals wijwater bij een complete vampire slayer kit. Als je niet te porren bent voor anime, dan is dit niet aan je besteed, maar als je weet te genieten van het betere Grand Guignol-bloedvergieten, dan zul je hier weer van gaan smullen als Graaf Dracula in een kostschool vol nonnetjes.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken