Nu aan het lezen:

Animonday: HEINZ de film

Animonday: HEINZ de film

 

In Animonday kun je elke maandag terecht voor een verse dosis animatienieuws, aankondigingen van animatiefestivals, -retrospectieven en -events. Daarnaast ook teasers, trailers, leaders, virals en ander geanimeerd vermaak. Onlangs werd de 11e editie van het KLIK Amsterdam Animation Festival in EYE feestelijk afgesloten met de voorpremière van de Nederlandse geanimeerde feature HEINZ de film (geregisseerd door Piet Kroon) en in hetzelfde weekend ging de film in première tijdens het Parool Film Festival in het Ketelhuis. Voor Cine schrijft redacteur Luuk van Huët de eerste recensie.

HEINZ de film, gebaseerd op de krantenstrip van René Windig en Eddie de Jong rond de nukkige rood-zwart gestreepte kater die sinds 1987 te bewonderen is in diverse dagbladen en waarvan inmiddels veertig albums zijn gepubliceerd (als je de heruitgaven meetelt), kende een lange aanloop. In 2002 werden door de filmstudio Zig Zag Film al de eerste plannen gesmeed voor een animatiefilm van speelfilmlengte, maar die werden uiteindelijk niet doorgezet. In 2015 kwam er opnieuw schot in de zaak en werd een crowdfundingcampagne via Cinecrowd opgezet om de film te financieren. De campagne was succesvol en zo konden er makers en acteurs en actrices benaderd worden om gecast te worden voor de film. De productie kreeg extra momentum toen producent Burny Bos aan boord kwam en met dank aan financiële steun van onder andere Vlaamse fondsen kon de film succesvol worden afgemaakt.

Als krantenstrip beleeft Heinz korte avonturen die in het klassieke krantenstripformat van drie plaatjes, waarbij vaak wel sprake is van een overkoepelend verhaal met een zekere continuïteit. Toch is het een forse uitdaging om deze wereld en de bijbehorende personages succesvol te transplanteren naar een lange animatiefilm, waarbij zowel de puristisch ingestelde fans tevreden zijn dat er recht gedaan wordt aan het bronmateriaal, maar ook filmliefhebbers die de strips nog nooit hebben gelezen zich kunnen vermaken. Als ik voor mezelf mag spreken als stripliefhebber die bekend is met de strips van Heinz, maar niet elk album uit zijn hoofd kent, durf ik te zeggen dat de makers er bijzonder goed in zijn geslaagd om de vertaalslag naar het grote doek te maken.

Heinz (Ruben van der Meer) is een lapzwans van een kater die samen met zijn nette, gefrustreerde huisgenoot Frits (tevens een kater) in Amsterdam woont en zijn tijd slijt in menig bruin café, slenterend langs de grachten en op de vlucht voor schuldeisers. Wanneer we Heinz tegenkomen in de film, probeert hij zich onder een rekening van de haringboer uit te lullen door een vergezocht verhaal op te hangen over een ruimtevlucht en aliens. Thuis wordt hij het huis uitgeschopt door Frits die het zat is dat hij wakker wordt met een pinguïn in de badkamer en een bezopen matroos op de vloer. Als Heinz er achter komt dat hij een zoon heeft verwekt bij zijn knipperlichtrelatie Dolly (Ilse Warringa) en dat Frits hem het huis heeft uitgeschopt omdat hij op de kleine past terwijl Dolly een weekend gaat paintballen, neemt hij zijn zoon op sleeptouw om hem binnen een zucht en een vloek kwijt te raken. Daarnaast heeft een geheimzinnige alien die van gedaante kan veranderen (Tygo Gernandt) sinistere plannen met een cruciale rol voor Heinz. Het lot van de wereld komt in de pootjes te liggen van onze kroegkater die het tevens aan de stok krijgt met de inwoners van een sprookjesbos, een Belgisch gehucht en de rancuneuze moeder van zijn zoekgeraakte kind. Ondertussen lult praatjesmaker Oom Wim (Wim T. Schippers) er tussendoor met onnozel, vaak irrelevant geouwehoer.

HEINZ de film is een ietwat chaotische, maar uitermate vermakelijke film geworden waarin de stripwereld is uitgebreid tot een boeiend universum waarbij het cartoonesk afgebeelde Amsterdam zowel herkenbaar in beeld wordt gebracht, als flink op de hak wordt genomen. Het Rijksmuseum is een kaaswinkel geworden, in het straatbeeld overheersen de coffeeshops, kroegen en de raamprostitutie en de personages struikelen over touringcars en rondvaartboten vol met toeristen. De intieme kneuterigheid van de strip is wellicht opgeblazen tot een meer hyperactieve en drukbevolkte wereld, maar dat komt wat mij betreft de film ten goede. De grapdichtheid ligt heel hoog, waardoor er veel te lachen valt en de visuele kwinkslagen zijn dusdanig talrijk dat een tweede kijkbeurt nodig is om ze allemaal te spotten. Dat het verhaal af en toe zigzagt en er teruggegrepen wordt op drukke achtervolgingen om verder te komen is dan ook niet zo’n probleem aangezien je door de kwinkslagen voldoende wordt vermaakt, ook als de vaart een beetje inkakt. Ook de stemmencast is goed op dreeft: van der Meer is perfect gecast als Heinz en Ilse Warringa zet Dolly neer als een echt Amsterdams mokkel met een grote mond, maar een hartje van goud. Aan stripfans die misschien moeite hebben met het hoge tempo van de film, wordt ook gedacht: meerdere geslaagde grappen zijn direct overgenomen uit de strips en zorgden voor een paar lachsalvo’s in de zaal tijdens de voorpremière. En al lijdt de film een beetje aan ADHD, er zitten genoeg slimme vondsten in het plot om ook de ervaren filmliefhebber te bekoren.

HEINZ de film zal in 2019 worden uitgebracht in de bioscoop, hopelijk wordt het een daverend succes zodat er meer lange animatiefilms van Nederlandse bodem zullen volgen. Binnenkort zal ook Urbanus het grote doek vereren met zijn aanwezigheid, wie weet wordt 2019 het jaar waarin de Amerikaanse striphelden het podium moeten delen met onze striphelden van eigen bodem.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken