Nu aan het lezen:

Animonday: Crowdfunding Camouflage

Animonday: Crowdfunding Camouflage

In Animonday kun je elke maandag terecht voor een verse dosis animatienieuws, aankondigingen van animatiefestivals, -retrospectieven en -events. Daarnaast ook teasers, trailers, leaders, virals en ander geanimeerd vermaak. Vandaag een interview met Remco Polman en Jantiene de Kroon van de Mooves-studio over de crowdfundingsactie voor hun nieuwe korte animatiefilm Camouflage

LvH: Jullie werken inmiddels vier jaar aan de film Camouflage. Is dit gebruikelijk voor een korte animatiefilm, of niet?

RP: ‘Voor ons niet, dit is de langste film die we ooit gemaakt hebben. Hij wordt zo’n 20 minuten, maar alles is handgetekend en volledig geanimeerd, en de stijl is ook nog eens behoorlijk gestileerd-realistisch. Ik heb de lat voor mezelf als animator behoorlijk hoog gelegd, maar dat was van het begin af aan het plan.’

JdK: ‘Ja, dat is wel gangbaar voor dit soort films. Uit één animatorenleven worden gemiddeld vier korte films geboren schat ik.’

RP: ‘Het verhaal dicteert ook de stijl, tot op zekere hoogte. De film wordt een soort dystopische horror-thriller, en dat vergt nu eenmaal een wat “heavier” stijl dan wat ik tot nu toe maakte. Dat vind ik dus ook heel interessant, om nieuwe dingen te proberen. Gelukkig heb ik bij de animatie, de designs en de achtergronden hulp gekregen van een klein bataljon heel goede andere artiesten. Onder andere Carmel Ben Ami, Marlyn Spaaij en Stefan Vermeulen werkten hier aan mee.’

LvH: Hoe combineren jullie het werk aan Camouflage met andere projecten?

RP: ‘Dat is lastig. In de praktijk moeten filmmakers ook eten en huur betalen natuurlijk. Aangezien je als animator/regisseur bij wijze van “investering in je eigen film” geacht wordt behoorlijk wat uren gratis te werken, moet er natuurlijk af en toe wel een goedbetaalde klus tussendoor komen. Feitelijk ligt mijn werk aan Camouflage in zo’n periode even stil, of zo goed als stil. Ik heb vorig jaar zes maanden als supervising animator voor BosBros/Submarine gewerkt aan HEINZ de Film; dat deed ik vier dagen in de week. Dan blijven er dus drie dagen over voor Camouflage, als je de weekenden meerekent. In die periode werkte net een Vlaams team animatoren aan Camouflage en dat moest ik dus ook nog op afstand begeleiden en regisseren. Dat was behoorlijk zwaar. Maar het was het waard.’

JdK: ‘Zodra ik daar achter ben zal ik er een zelfhulpboek over schrijven en dat noem ik dan: 11 Rules for Life.’

LvH: ‘Waar gaat Camouflage over? Wat zijn de inspiratiebronnen voor de film? Is er een connectie met jullie eerdere films Mortel en/of Dirkjan Heerst!?’

JdK: ‘Het is een spannende, gestileerde dystopische thriller met monsters, geïnspireerd door Mary Shelley en Isao Takahata. Gezellig wordt het niet.’

RP: ‘Dirkjan Heerst! was natuurlijk al een korte oefening in het dystopische genre, alleen was dat een komedie, en daar gelden zoals je weet heel andere wetten. Ook de stijl lag daar al heel erg vast: dat was Dirkjan en die wordt nu eenmaal zo-en-zo getekend en verteld. Mijn film Mortel uit 2006 is meer verwant met Camouflage denk ik. Er zit eenzelfde soort levensgevoel in, een wat duistere en existentiële thematiek. Beide films gaan ook eigenlijk over het fenomeen geweld. Alleen hebben we in Camouflage de sociale, of laten we zeggen de maatschappelijke context er wat meer bij proberen te betrekken.’

LvH: Waarom hebben jullie gekozen voor handgetekende animatie?

RP: ‘Daar zijn twee antwoorden op mogelijk: in de eerste plaats omdat dat is wat we kunnen. Maar omdat je met dat antwoord vast niet tevreden bent kan ik nog wel toevoegen dat dit verhaal heel geschikt is voor gestileerd tekenwerk. Het is een beetje een fusion tussen horror, psychologisch drama en dystopische thriller. Met tekenstijl en kleurgebruik kun je vrij makkelijk tussen die genres wisselen waar dat nodig is.’

JdK: ‘Eerst was er handgetekende animatie, daar hebben we een verhaal bij bedacht.’

RP: ‘Precies.’

LvH: Hoe verloopt de crowdfundingscampagne tot nu toe? En welke speciale beloningen kunnen donateurs ontvangen?

RP: ‘Ik geloof dat we redelijk op schema liggen, maar ik vind het persoonlijk behóórlijk zenuwslopend.’

JdK: ‘Er is veel aandacht, iedereen kijkt opeens ook naar onze oude films op Vimeo, Dirkjan Heerst! heeft er opeens 25.000 views bij, maar het eindbedrag is nog lang niet gehaald. Ik zou graag wat mensen willen overhalen om personage in de film te worden. Dat is wel duur maar dan krijg je óók een mooi portret op canvas, van jezelf als Camouflage-character, en een eeuwig leven in een dystopie, wie wil dat nou niet? Mensen die niet zoveel geld kunnen missen sturen we een mooi portret van een personage op een ansichtkaartje of onze waanzinnige filmposter. De meest aangekruiste reward tot nu toe is een première-kaartje, dus dat wordt zeker een feestje.’

RP: ‘En voor geinteresseerden: onze vriend Mark Retera, de bedenker en tekenaar van Dirkjan, veilt een originele Dirkjanstrook en de opbrengst gaat naar de crowdfunding-actie voor Camouflage! Die veiling loopt ook nog een paar dagen.’

LvH: Zien jullie crowdfunding als een manier om in de toekomst meer films te kunnen financieren, of is dit een éénmalige gelegenheid? Is crowdfunding een aanwinst voor de animatiesector of is het een teken dat er niet genoeg subsidie beschikbaar is voor animatie?

RP: ‘Het filmfonds eist altijd dat je een bepaald gedeelte van je budget elders financiert, en dat snap ik ook wel. Dat doe je zoals ik al zei deels met eigen investeringen, in de vorm van een lager uurloon of gratis uren, deels met hulp van andere fondsen, en deels met investeerders. Wat andere fondsen betreft, alle fondsen die in Nederland dit soort dingen doen hebben aan deze film bijgedragen, dus dat is een opsteker. We hebben een Vlaamse coproducent, Lunanime, die in Vlaanderen geld heeft geregeld. Daarnaast ligt wat investeerders betreft een crowdfunding-campagne voor de hand, want commercieel in een korte film investeren is voor een marktpartij niet zo lucratief. Wij moeten het hebben van mensen die animatie een warm hart toedragen. Dus (wendt gelaat tot denkbeeldige camera) lieve, sympathieke lezers van Animonday, doneer allemaal gul alsjeblieft!’

JdK: ‘Ingewikkelde vraag zeg! Ik zou graag eerst Camouflage afmaken en daarna pas reflecteren op de filmfondsbudgetten versus het potentieel van crowdfunding.’

LvH: Waar zal het uiteindelijke resultaat te zien zijn?

RP: ‘De film is in eerste instantie bedoeld voor het festival-circuit. Ik hoop op een première op bijvoorbeeld de Berlinale, maar het Hiroshima International Animation Festival zou ook mooi zijn. Beide steden en festivals hebben wel een vibe die erg bij Camouflage past.’

JdK: ‘Ik wil ook graag naar Berlijn en Hiroshima en de nieuwe incarnatie van KLIK en Imagine. Het premièrefeestje is in elk geval in Amsterdam!’

Voel je je zuurverdiende knaken al een gat branden in je broekzak, of ben je nog niet geheel overtuigd? Kijk dan op Cinecrowd voor een teaser trailer, meer beeldmateriaal, alle beloningen voor donateurs en schrijf je in voor de nieuwsbrief. Als je deze week doneert aan Camouflage, maak je kans op een exclusieve Goodiebag van Cine, tjokvol gevuld voor het ultieme (thuis)bioscoopgevoel.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken