Nu aan het lezen:

Animonday Annecy Edition

Animonday Annecy Edition


Luuk van Huët introduceert bij Cine de nieuwe rubriek Animonday. Voortaan kun je elke maandag bij Cine terecht voor een verse dosis animatienieuws, aankondigingen van events en natuurlijk trailers en geanimeerd vermaak.

De 42e editie van het animatiefilmfestival in Annecy, een van de grootste, belangrijkste animatiefilmfestivals ter wereld, werd afgelopen zaterdag feestelijk afgesloten. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn dit jaar om persoonlijk verslag uit te brengen zoals twee jaar geleden (zie hier), maar er zijn genoeg spannende dingen gebeurd die het delen waard zijn.

Ten eerste zijn er natuurlijk de nodige films in de prijzen gevallen. Maar liefst dertien prijzen werden op Annecy uitgereikt, waarbij de Franse productie La Chute van Boris Labbé de FIPRESCI Award (de prijs die uitgereikt wordt door de internationale filmpers) en de André-Martin Special Distinction for a French Short Film mee naar huis mocht nemen. De “CANAL+ Creative Aid” Award for a Short Film ging naar Happiness, geregiseerd door de Engelse filmmaker Steve Cutts, maar wat voor ons vooral interessant is, zijn de twee Belgisch-Nederlandse producties die prijzen binnen wisten te slepen. De Festivals Connexion Award en de prestigieuze Crystal de Court Métrage (Crystal For a Short Film) gingen Bloeistraat 11, een Nederlands/Belgische coproductie geregisseerd door de jonge Nederlandse animator Nienke Deutz. In Bloeistraat 11 brengen twee jonge tieners de zomer samen door in en rond het huis van één van hen. Tijdens de zomer breekt hun puberteit aan en drijven ze langzaam uit elkaar:

 

 

De André-Martin Award for a French Short Film ging naar de Nederlands/Belgische/Franse coproductie This Magnificent Cake!, geregisseerd door Marc James Roels en Emma de Swaef met muziek van hun vaste Nederlandse geluidskunstenaar Bram Meindersma. Roels en de Swaef maakten eerder in hun karakteristieke wol-en-vilt stop-motion stijl de wonderschone shorts Zachte Planten en Oh Willy… This Magnificent Cake! is hun meest ambitieuze film tot nu toe, een een 44 minuten durend vijfluik dat verschillende personages volgt in koloniaal Afrika in de negentiende eeuw:

 

 

Ander belangrijk animatienieuws is dat de organisatoren van de European Animation Awards (ook wel bekend als de Emile Awards) na een succesvolle eerste editie van plan zijn om uit te breiden met nieuwe categorieën, titels, panels en presentaties. Tevens werd het bestuur van de organisatie uitgebreid met nieuwe leden, namelijk Lise Fearnley (Noorwegen), Eric Goosens (België), Tünde Vollenbroek (Nederland) en Anna Zaca (Letland). De Emile Awards willen graag de groeiende diversificatie en groei van de Europese animatiesector in onderwerpkeuze, technieken, formats en afkomst en achtergrond van jonge animatoren op de voet volgen: diversiteit is voor de Emile Awards een mantra geworden. Ik ben niet geheel objectief in dit geval, aangezien ik Tünde Vollenbroek ken sinds ze zich bij het KLIK Amsterdam Animatie Festival aansloot toen het festival in een zeer pril begin verkeerde, maar ik heb er het volste vertrouwen in dat als zij zich in gaat zetten voor de Emile Awards, de organisatie een gouden toekomst tegemoet kan zien. Wat dat concreet voor animatiefilms gaat betekenen, zal ik zeker op de voet blijven volgen.

 

 

Na de Europese uitstapjes nog even een kijk in onze eigen achtertuin: AT5 interviewde Ton Roosendaal, de oprichter van het Blender-project: open source animatiesoftware waar al een aantal films mee zijn gemaakt, naar aanleiding van de korte animatiefilm Agent 327: Operation Barbershop (gebaseerd op de populaire Nederlandse stripalbums). Roosendaal vertelt over zijn ambitie om de short uit te breiden tot speelfilmlengte, zijn visie op de Nederlandse animatie-industrie en de filosofie achter Blender.

 

 

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken