Nu aan het lezen:

Animonday: Andere werelden

Animonday: Andere werelden


In de rubriek Animonday kun je elke maandag bij Cine terecht voor een verse dosis animatienieuws, aankondigingen van animatie-festivals, -retrospectieven en -events. Daarnaast ook teasers, trailers, leaders, virals en ander geanimeerd vermaak. Dit keer een blik op geanimeerde parallelle universa.

Vorige week recenseerde ik Teen Titans GO! To the Movies, een zeer vermakelijke animatiefilm die melige poep- en scheetgrappen succesvol weet te combineren met duistere obscure comicsgeschiedenis uit het DC strip-  en Film Universum. Waar het Marvel Cinematic Universe uitblinkt in het smeden van een gigantisch gezamelijk universum waarin alle films en TV-Series met elkaar verbonden zijn, levert dat ook de nodige problemen op wat betreft de continuïteit. De TV-Serie Marvel Agents of S.H.I.E.L.D. worstelde in haar eerste seizoen ermee dat pas aan het einde van het seizoen een grote plottwist werd onthuld in Captain America: Winter Soldier en de serie daarvoor een beetje aanmodderde, waardoor veel mensen vroegtijdig afhaakten. Ook Marvel’s Netflix-series lijden onder het feit dat de connecties met het overkoepelende filmuniversum steeds minder hecht beginnen te worden. Zeker na de Snappening in Avengers: Infinity War wordt het moeilijk vol te houden dat de Netflix-series en de andere Marvel-series in hetzelfde universum plaatsvinden als deze gebeurtenis geen gevolgen heeft voor de aankomende seizoenen.

DC heeft minder succes gehad met hun pogingen om een gezamenlijk filmuniversum van de grond te krijgen: na Man of Steel, Batman Vs. Superman: Dawn of Justice, Suicide Squad en Justice League is het enthousiasme onder fans en filmliefhebbers op zijn zachts gezegd niet denderend, al zijn de verwachtingen voor Shazam en Aquaman na het uitkomen van de trailers gematigd positief. Maar er is een gebied waarop DC mijlenver vooruit loopt op Marvel: animatiefilms. Naar aanleiding van Teen Titans GO! To the Movies heb ik twee andere titels gekeken die radicaal andere invalshoeken hebben waardoor ze een frisse blik werpen op iconische personages.

 

 

Batman Ninja (Junpei Mizusaki 2018) is een Japanse animefilm waarin Batman, zijn vijanden en zijn bondgenoten terug in de tijd gestuurd worden door een tijdmachine van Gorilla Grodd naar feudaal Japan, waar de gevaarlijkste leden van Batman’s schurkengalerij zichzelf tot lokale krijgsheren hebben gekroond en onderling vechten om de alleenheerschappij van Japan. Batman moet zijn team verzamelen en met behulp van een Ninja-clan die in hem een beloofde verlosser zien, moet hij zijn vijanden verslaan en de tijdslijn herstellen. Gelukkig is de Batmobile ook door tijd en ruimte getransporteerd, maar helaas voor Batman komt hij er bij een confrontatie met The Joker en Harley Quinn achter dat de schurken hun kastelen hebben omgebouwd tot gigantische mecha’s (gigantische vechtrobots). Batman Ninja is niet bang om de meest ridicule aspecten van anime te gebruiken waardoor veel puristisch ingestelde Batman-fans de film niet konden waarderen, maar als je deze bij vlagen onnozele elementen op waarde weet te schatten, dan valt er belachelijk veel lol te beleven. Veel harder van de pot gerukt dan Batman & Robin is het immers niet en het is daarentegen bijzonder goed gemaakt: de actie-scènes zijn gemaakt op basis van gevechtschoreografie van gefilmde stuntlieden die daarna door middel van Rotoscope-techniek geanimeerd is. De stijl van de film is sterk beïnvloed door traditionele Japanse schilder- en prent-kunst en kalligrafie, wat vooral te zien is in het kleurgebruik en de achtergronden, en in enkele aparte sequenties treden deze technieken nadrukkelijk op de voorgrond. Batman Ninja vliegt af en toe iets te hard uit de bocht door de karikaturale manier waarop sommige personages worden neergezet: Harley Quinn is bijvoorbeeld een hysterische moorddadige lellebel en Robin heeft een kawaii stelletje aapjes als sidekicks, maar als je er voor open staat, is het een geweldige mindfuck.

 

 

Justice League: Gods and Monsters (Sam Liu, 2015) is een film gebaseerd op het fenomeen van de Elseworld titels van DC, waarin alternatieve versies van hun helden werden gepresenteerd. In de wereld van Gods and Monsters is Batman de wetenschapper Kirk Langstrom die na een experimentele behandeling met nanobots veranderd is in een soort vampier die zich voedt met het bloed van criminelen, Wonder Woman is Bekka, één van de New Gods die gevlucht is van Apokolips en Superman is Hernan Guerra, de zoon van generaal Zod en Lara (Superman’s moeder). De film biedt de mogelijkheid om de drie belangrijke helden neer te zetten zonder hun traditionele bagage: Superman groeide op als de zoon van Mexicaanse illegale migranten en is dus een stuk minder optimistisch over de mensheid nadat hij de onderdrukking persoonlijk heeft meegemaakt, Batman moet doden om te overleven en Wonder Woman voelt weinig morele bezwaren tegen het gebruik van geweld. De stijl van de film is in lijn met de stijl die Bruce Timm lanceerde met het geliefde Batman: The Animated Series tussen 1992 en 1995. Timm is ook één van de scenaristen van de film en zijn sterke grip op de personages en de wereld zorgt er ook voor dat deze nieuwe versies niet overkomen als blasfemie: de man weet beter dan wellicht wie dan ook hoe deze verhalen verteld moeten worden. Na de film werd een geanimeerde webserie gelanceerd getiteld Justice League: Gods and Monsters Chronicles waarin het scenario waarbij Superman géén andere keuze heeft dan te doden wordt verkend als een jonge Brainiac die geen controle heeft over zijn krachten er bijna voor zorgt dat Metropolis door een kernkop getroffen wordt. In deze korte film van 6 minuten wordt dit dilemma met meer zorgvuldigheid, empathie en intelligentie  benaderd dan in alle films over Superman van Zack Snyder bij elkaar. Alledrie de afleveringen zijn te zien op YouTube, helaas is er geen tweede serie gemaakt.

 

 

Waar Marvel een succesvolle, veilige maar daardoor ook ietwat voorspelbare sandbox heeft gecreëerd waarin alles gestroomlijnd is, kan DC juist in haar geanimeerde films zonder veel risico heel goed out of the box denken. Wellicht zal dat ook in de toekomst een meer levensvatbare strategie blijken, mocht hun gezamenlijk universum alsnog stranden.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken