Nu aan het lezen:

A Summer with Studio Ghibli – Spirited Away

A Summer with Studio Ghibli – Spirited Away


De animatiefilms van Ghibli sluiten zich al meer dan dertig jaar in de harten van kijkers over de hele wereld. Omdat oprichter Hayao Miyazaki vorig jaar — wederom — zijn pensioen aankondigde, en mede-oprichter Isao Takahata afgelopen april helaas is overleden, is het een passend moment voor herwaardering van hun uitgebreide lijst films.

Daarom kun je deze hele zomer bij onze vrienden van LAB111 en KINO terecht voor het machtige en betoverende oeuvre van Studio Ghibli. Niet minder dan 18 films zullen de komende maanden wisselend worden vertoond. Toppers als My Neighbor Totoro en Spirited Away mogen niet ontbreken, maar ook de minder bekende films als Porco Rosso en Tales from Earthsea zijn bemachtigd door de filmhuizen. Cine licht de komende weken steeds een film uit, en geeft daarnaast een heleboel vrijkaarten weg. Houd onze Facebook in de gaten voor gratis kaartjes en beleef vandaag opnieuw het tijdloze sprookje, Spirited Away.

Spirited Away (2001)

Spirited Away had makkelijk een chaotische brij van over en door elkaar duikelende verhaallijnen kunnen worden, maar niets is minder waar. Neem de scène waarin Chihiro een vliegende draak herkent als Haku, de jongen die haar heeft geholpen sinds ze in een geestenwereld met een badhuis als middelpunt vast is komen te zitten. Niet alleen zet het de relatie tussen Chihiro en Haku op scherp, het introduceert ook de vloek die op de jongen rust en, letterlijk, op de rug van de draak smokkelt het een conflict tussen de identieke tweelingzussen Yubaba en Zeniba het verhaal in.

Er komt veel op je af in zo’n scène. Het is onduidelijk wie Chihiro moet vrezen en wie haar kan helpen. Het is allemaal heel overweldigend, en dat is precies hoe het moet voelen als je als tienjarige in zo’n vreemde wereld verzeild raakt. Hayao Miyazaki zorgt ervoor dat je als kijker de verwarring en de hulpeloosheid van Chihiro ervaart. Toch houdt hij onder al die flitsende ontwikkelingen de lijntjes van zijn verhaal opvallend strak. Dat merkte ik de eerste keer dat ik Spirited Away, omdat ik volledig meegezogen werd in het wilde avontuur.

De tweede keer was ik overtuigd van de enorme vertelkunst die Miyazaki tentoonspreidt. Alle losse elementen als de vloek die rust op Haku en het conflict tussen Yubaba en Zeniba of de verschijning van No-Face helpen niet alleen het verhaal verder, maar ze dragen ook op zichzelf betekenis. Ze vertellen over hebzucht en gulheid, uitbuiting en behulpzaamheid, wellust en bescheidenheid.

Ik houd enorm van Spirited Away en kan oprecht zeggen dat het tot mijn lievelingsfilms behoort. Het is een prachtig, geladen verhaal dat iedere keer dat je de film ziet interessanter wordt en waar je eindeloos over door kunt filosoferen. Het internet staat vol met theorieën over de betekenis ervan. Maar dat was niets waard geweest als de afzonderlijke elementen niet zo prachtig gevormd waren door Miyazaki. Je kunt alle betekenis die je wilt projecteren op No-Face, maar het mooiste blijft toch het eerste moment van verwondering dat dit wezen oproept als je hem voor het eerst ziet. En dat geldt eigenlijk voor heel Spirited Away.

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken