Nu aan het lezen:

A Summer with Studio Ghibli – Princess Mononoke

A Summer with Studio Ghibli – Princess Mononoke


De animatiefilms van Ghibli sluiten zich al meer dan dertig jaar in de harten van kijkers over de hele wereld. Omdat oprichter Hayao Miyazaki vorig jaar — wederom — zijn pensioen aankondigde, en mede-oprichter Isao Takahata afgelopen april helaas is overleden, is het een passend moment voor herwaardering van hun uitgebreide lijst films.

Daarom kun je deze hele zomer bij onze vrienden van LAB111 en KINO terecht voor het machtige en betoverende oeuvre van Studio Ghibli. Niet minder dan 18 films zullen de komende maanden wisselend worden vertoond. Toppers als My Neighbor Totoro en Spirited Away mogen niet ontbreken, maar ook de minder bekende films als Porco Rosso en Tales from Earthsea zijn bemachtigd door de filmhuizen. Cine licht de komende weken steeds een film uit, en geeft daarnaast een heleboel vrijkaarten weg. Houd onze Facebook in de gaten voor gratis kaartjes, en laat Bouke van Eck je nog eens vertellen waarom Princess Mononoke een mustsee is.

Princess Mononoke (1997)

De aanval van een demonisch zwijn op prins Ashitaka zet niet alleen het verhaal van Princess Mononoke in gang, maar het onthult ook meteen de thema’s van de film. Het is een conflict tussen mens en natuur, waarbij het zwijn gevaarlijk en slecht lijkt. Uit op destructie. De vondst van een metalen bal in de maag van het zwijn bewijst het tegendeel; het zwijn was gek geworden door de aantasting die deze bal in hem veroorzaakte en gedroeg zich daardoor agressief.

Ashitaka raakt gewond bij de aanval van het zwijn en begint aan een zwerftocht op zoek naar genezing. Daarbij komt hij terecht in het dorp van Lady Eboshi, waar allerlei buitenbeentjes wonen en dat draait op mijnbouw en de vervaardiging van metalen wapens. Het dorp leeft op voet van oorlog met de bosgoden, waar ook de jonge vrouw San die door wolven opgevoed is toe behoort. Het conflict tussen de menselijke vooruitgang en de natuur is wat Hayao Miyazaki ons wil tonen, en dat komt hier fantastisch goed naar voren. De verwijzingen naar acceptatie, feminisme en milieuactivisme zijn bovendien subtiel en gelaagd.

En dat maakt van Princess Mononoke meer dan een simpele fabel. De door hem geschapen mythische wereld is prachtig en complex. Ook de mensen in Miyazaki’s wereld lopen over van de nuances: personages die de grote antagonist lijken, blijken goede bedoelingen – of geen controle te hebben over hun gedrag. Miyazaki wil ons vooral waarschuwen dat die goede bedoelingen gepaard met kortzichtigheid gevaarlijk kunnen zijn. Zeker zo lang we niet in staat zijn om voorbij de belangen van onze eigen ‘stam’ te kijken.

Twintig jaar later is Princess Mononoke nog steeds een lust voor het oog, hart en hoofd.

 

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken