Nu aan het lezen:

Cinespotlight: Aisha Madu

Cinespotlight: Aisha Madu


Niet alleen in Hollywood, Bollywood en Nollywood wordt kwaliteitscinema gemaakt, ook in Nederland stikt het van de getalenteerde filmmakers. Helaas komen ze binnen het huidige systeem niet altijd even gemakkelijk aan het woord. Cine zet regelmatig aanstormende filmmakers in de spotlights. Deze keer is animator en illustrator Aisha Madu aan de beurt.

Kun je wat over jezelf vertellen?

Ik ben Aisha Madu, ik vind over mezelf vertellen het moeilijkste wat er is, dus het fijn om daar mee te beginnen. Ik zeg meestal: “Ik ben Aisha en ik maak animatie en tekeningen.” Misschien kan ik later nog op deze vraag terugkomen als ik meer over mezelf te vertellen heb. Oh ja, misschien heeft iemand een huis in Amsterdam voor me?

Wat heb je gestudeerd en waar?

Ik heb Animatie gestudeerd aan de HKU toen de filmafdeling nog in Hilversum zat. Toen heb ik vier jaar in het mooie Hilversum gestudeerd. Dat was een heel leuke en een beetje rommelige studie waar ik veel aan heb gehad en waar ik veel heb geleerd, vooral hoe je iets moest maken en hoe te beginnen. En waar ik veel heel leuke mensen heb leren kennen. Shout out naar mijn klasgenoten! Het was een beetje een gok om animatie te doen: ik had daarvoor een keer een animatie gemaakt voor de Kunstbende, maar het bleek gelukkig een goede gok te zijn.

Waarom bleek het een goede gok?

Omdat ik het nog steeds leuk vind om te doen en ik blijk er goed in te zijn. Tenminste, ik lijk er succes mee te hebben. En het is me nog steeds niet gaan vervelen, ondanks dat je steeds hetzelfde moet tekenen.

Wat zijn de mijlpalen tot nu toe?

De allereerste mijlpaal was het winnen van de Kunstbende Overijssel en toen de derde plaats in de landelijke competitie te behalen. Toen won ik met mijn tweedejaarsfilm de studentenaward bij het KLIK! Amsterdam Animation Festival, dat zag ik helemaal niet aankomen. Ik zat een film te kijken en toen werd ik opeens gebeld, dat ik NU naar de uitreiking moest komen.

 

 

Meer recentelijk is een webserie mogen maken voor de VPRO en ontwikkelingssubsidie te hebben ontvangen voor een nieuwe, korte film, genaamd House of Heartbreak.

 

 

Kun je wat over die film vertellen?

De film wordt geproduceerd door Studio Pupil: het gaat over jong volwassenen die allemaal worstelen met mislukkende relaties. Die relaties worden gesymboliseerd door objecten.

Ik ben er al sinds eind 2014 mee bezig, dus het loopt best wel lang, maar het is ook heel erg veranderd door de jaren heen. En het is eigenlijk ook een project waarmee ik mijn eigen (inmiddels niet meer recentelijke) liefdesverdriet probeer te verwerken.

Ik heb ook een aantal videoclips gedaan voor artiesten uit de Amsterdamse hiphop-scene, twee daarvan zijn er uit, die heb ik ook in samenwerking gemaakt en de derde verschijnt waarschijnlijk binnenkort. De clip ligt al een jaartje klaar, maar de track daarvan moet nog uitkomen. Dat is ook wel weer een andere kant van het hebben van de complete creatieve vrijheid die ik had bij dat project.

 

 

Wat zijn de invloeden die jouw hebben gevormd die wij in je werk terug zien?

Strips die mijn moeder in haar boekenkast had staan, waaronder Winsor McCay en Kamagurka. Vooral veel absurde humor-strips hebben veel invloed op me gehad. Daarnaast kom ik uit de jaren 90 en heb ik dus heel veel animatieseries op TV gekeken. Ik ben altijd een groot fan geweest van DragonBall Z. Ik keek vroeger niet zoveel anime naast Dragon Ball Z en Shin Chan, maar de laatste tijd probeer ik dat goed te maken en kijk ik heel veel anime. Alles van Masaaki Yuasa, zoals Devil Man Cry Baby. Al voelt het soms alsof hij te veel ideeën heeft om in een kort format kwijt te kunnen, maar toch werkt het voor mij wel, omdat je misschien de potentie van al die ideeën voelt. Een serie van dezelfde maker waarbij wel alles op zijn plaats valt voor mij is The Tatami Galaxy. Die serie gaat wel ontzettend snel, je moet het steeds op pauze zetten omdat iedereen zo snel praat, maar als je in de flow komt is het echt cool.

Wat ik ook kan aanraden is Made in Abyss: een extreem goede serie die er heel schattig uitziet, maar het is eigenlijk gruwelijk. Het gaat een beetje over hoe wreed de natuur is.

Wat kun je vertellen over je nieuwe project Schroom?

We zijn nog op zoek naar de laatste verhalen voor Schroom: dus als je een beschamend verhaal hebt wat je graag in animatie terug ziet, dan mag je dat insturen naar ons. Het is de bedoeling dat je het zelf inspreekt, maar we veranderen je naam en je gelijkenis en ik maak er een mooie animatie van. Het kan iets kleins zijn of een verschrikkelijk gênant verhaal, maar het gaat erom dat jij het gênant vindt.

https://www.vpro.nl/dorst/producties/schroom-formulier

Leuk? Deel het even!
Typ en klik enter om te zoeken